گردشگران ایران در سال ۵ میلیون نفر/ ترکیه؛ ۴۰ میلیون
استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: میزان گردشگر خارجی ایران بر اساس آمار دستگاههای ذیربط حدود پنج میلیون نفر در سال است در حالی که گردشگران سالانه ترکیه بیش از 40 میلیون نفر است.
منوچهر فرج زاده در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله خود را با عنوان تبیین تدبیر ایجاد قطبهای گردشگری طبیعی، علمی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویتساز در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه کرد.
وی که مقاله خود را در سالن شماره دو کنفرانس ارائه کرد، در توضیح مقاله اش گفت: گردشگری امروزه به عنوان مهمترین منبع درآمد بسیاری از کشور های جهان است به همین جهت برنامه ریزی گردشگری در دستور کار کشورهای جهان است که با اعمال تمهیدات لازم و ایجاد زیرساخت های گردشگری سعی در رونق گردشگری دارند. این موضوع موجب رقابت بین کشورها برای جذب هرچه بیشتر گردشگر شده است. از سوی دیگر مدیریت استراتژیک از الزامات اولیه برای توسعه گردشگری محسوب می شود، نبود این نوع مدیریت باعث می شود که نتوان به خوبی از مزایای گردشگری بهره مند شد و در مواردی موجب از بین رفتن سرمایه گذاری های صورت گرفته می شود. برای بررسی شرایط آتی در زمینه گردشگری الزاما باید سناریوهای مختلفی را مدنظر قرار داد و مدیریت راهبردی خود را بر این مبنا ساماندهی کرد.
عضو اندیشکده آمایش بنیادین مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت خاطرنشان کرد: کشورمان با داشتن جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی متعدد در زمره مهمترین کشورهای دارای جاذبه های گردشگری قلمداد می شود که متاسفانه علی رغم وجود این جاذبه ها به نسبت کشورهایی که از جاذبه های گردشگری کمتری برخوردارند از میزان گردشگر بسیار کمتری برخوردار است. وجود میراث فرهنگی غنی از نکات مثبت توجه به گردشگری در کشور محسوب می شود. گردشگری در کشور ابعاد مختلفی داشته که می توان گردشگری شهری و گردشگری روستایی راه به عنوان مهمترین ارکان آن محسوب نمود. میزان گردشگر بین المللی بر اساس آمار دستگاههای ذیربط حدود 5 میلیون نفر در سال است در حالی که کشور همسایه ایران، ترکیه، بیش از 40 میلیون گردشگر را همه ساله پذیراست.
فرج زاده خاطرنشان کرد: مسایلی که باعث شده است کشور در زمینه گردشگری موفق عمل نکند، مختلف بوده و محققین به ابعاد متفاوتی از آن اشاره داشته اند، از جمله مهترین آنها می توان به نبود سیاستگذاری مناسب در قوانین بالادستی اشاره کرد. کمبود زیرساخت های گردشگری از جمله اقامتگاهها، راهها و ... نیز از جمله مشکلات اساسی در این زمینه است. همچنین وجود مشکلات فرهنگی از مسایل عمده در جذب گردشگر در کشور است.
وی معتقد است: الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت به دنبال ایجاد یک اندیشه برنامه ریزی درازمدت و تدوین سیاست های کلان پیشرفت در کشور است که بتواند از این طریق، زمینه های شکوفایی اقتصادی و ابعاد مختلف پیشرفت را فراهم کند.
استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: از جمله تدابیر در نظر گرفته شده در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ایجاد قطبهای گردشگری طبیعی، علمی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویتساز است که از این رهگذر سعی دارد بسترهای لازم را برای توسعه و رونق گردشگری در کشور را فراهم کند. بطور مسلم برای پیاده سازی این تدبیر در سازمان اجرایی کشور به عنوان یک سیاست کلی می باید یک سری الزام ها و چارچوب هایی در برنامه های مختلف در نظر گرفته شود. هدف مقاله حاضر تبیین مشخصات کلی، الزام ها و پیامدهای این تدبیر است.
بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، فرج زاده در پایان گفت: توسعه گردشگری در کشور از الزاماتی است که همواره باید در برنامه های پیشرفت کشور در نظر گرفته شود. هر چند که کشور در طی سالهای اخیر پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته است ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. تدبیر توسعه گردشگری در کشور به عنوان یک سیاست بالادستی قادر است به عنوان یک موتور متحرک باعث پویایی زیادی در ابعاد مختلف گردد و قابلیت تبدیل امکانات بالقوه زیادی به امکانات بالفعل وجود دارد. بطور مسلم می توان امیداوار بود که تدبیر فوق بتواند بستر ساز تحولی عظیم در کشور باشد و بتواند با اثرگذاری در موضوعات دیگر مرتبط، زمینه را برای رشد و شکوفایی گردشگری در کشور فراهم کند.